13.- 18. oktoobril osalesid Põlva Kooli Vastse-Kuuste maja õpetajad Sandra Tikk, Lisete Žvirblis ja Siiri Hommik õpirändel San Cristobal De La Laguna linnas Tenerifel. Kursus kandis nimetust “Experiential Learning in Tenerife: Through Nature and History”. Lisaks meile osalesid kursusel õpetajad nii Itaaliast, Horvaatiast, Ungarist kui ka Sloveeniast.
Kursuse esimesel päeval kohtusime oma kursusekaaslaste ja juhendaja Brendaniga La Laguna keeltekoolis, kus saime omavahel tuttavaks ühe lõbusa tutvumismäng kaudu. Juba see tegevus oli meie meelest selline, mida kursuselt kaasa võtta ning mida saab kohandada ja kasutada ka ainetundides õppemeetodina. Seega algus oli paljulubav!
Lisaks sellele vaatasime üle kursuse eesmärgid, sisu ja nädala tegevused, osalejad said võimaluse tutvustada oma kooli ja riiki. Lisaks saime juhised järgnevateks päevadeks, kus igal õhtul tuli kogetu lahti mõtestada ja oma kogemusi hinnata, et toimuks teadlik õppimine kogemusest. See oli ka üks olulisemaid eesmärke sellel kursusel.
Teisel päeval külastasime vahva nimega looduse- ja arheoloogia muuseumi MUNA Santa Cruzis, kus uurisime Guanche’i rahva ehk Kanaari saarte põliselanike elu, päritolu ja kultuuri. Muuseumis jagati meid erinevate teemade vahel gruppideks ning me pidime enda jaoks vastava teema selgeks tegema Actionbound’i rakenduse abil. Seejärel tuli meil võtta õpetaja roll ning teema ekspertidena selgitada seda ka teistele gruppidele. Muuseumis praktiseeritud tegevused andsid meile mõtteid, kuidas muuta muuseumikülastus õpilaste jaoks mitmekesiseks, aktiivseks ja kõiki kaasavaks. Jällegi tõdesime, et antud meetodid on kasutavad nii muuseumikülastusel kui ka erinevates ainetundides.
Pärast õppepäeva külastasime uhket kohalikku turgu nimega Mercado de Nuestra Senora de Africa. Turul oli suur valik kohalikku puu- ja juurvilja, mille seast valisime endale nii tuntud kui ka tundmatuid vilju, mis aga proovimisel osutusid suuremalt osalt pettumuseks. Hiljem järele proovitud kohalik kiivi ja banaan olid aga kindlasti maitsvamad kui meie kaubanduses saadaolevad.
Kolmandal päeval sõitsime Anaga mägedesse, kus uurisime kohalikke taimi kasutades selleks rakendust GooseChase ning tutvusime Taganana küla ajalooga – kõike seda tegime ikka liikudes ja kogedes. Eriti meeldejäävaks tegi õppepäeva ekstreemne bussisõit mägedes, mis põhjustas higistavaid peopesi ning valgeid sõrmenukke käepidemest kramplikult kinni hoidmisest. Veel mõnda aega peale bussisõitu “kõikus” maapind jalge all korralikult.
Neljandat päeva alustasime Güímari linnas rühmatööga, mis oli üles ehitatud paljudele erinevatele õppemeetoditele. Rühmatöö kaudu saime palju teadmisi Tenerife ajaloo ja kultuuri kohta, mida käsitlesime multiintelligentsuse teooriast lähtudes, näiteks ühe ülesandena pidime teemat, millega meie rühm tegeles, edasi andma joonistades. Ülejäänud teemadest saime ülevaate teiste rühmade joonistuste ja seletuste kaudu- pilt toetas teema mõistmist ja arusaamist ka juhul, kui keeleliselt ei suudetud end piisavalt arusaadavalt väljendada. Seejärel külastasime Malpaís de Güímar looduskaitseala, kus vulkaan oli pursanud u 10 000 aastat tagasi. Jalutasime mööda vulkaanilist maastikku, mis oli paras katsumus, kuna seal oli väga suur oht komistada või libastuda. Õppisime piirkonna geoloogilist ajalugu ja inimtegevuse mõju loodusele. See koolituspäev oli heaks võimaluseks näha oma silmaga seda, millest olime seni rääkinud või näinud piltidelt või muuseumis. Seega teooria ja praktika, mis käivad nö käsikäes, olid kindlasti ka selle päeva märksõnadeks.
Güímari linnas oli meil ainus võimalus varvas vette pista ja supelda Tenerifele omasel musta liivaga rannas. Huvitav on see, et Tenerifel on ainult üks valge liivaga rand, kuid tegelikult on sealne liiv imporditud Sahara kõrbest.
Viiendal päeval olime tagasi keeltekoolis, kus vaatasime tagasi kogu nädalale ja teemadele, mida käsitlesime, andsime tagasisidet läbitud koolituse kohta. Kuna tegemist oli siiski koolitusega, mis käsitles läbi kogemuste õppimist ja keskendus multiintelligentsuse teooriale, siis olid ka selle päeva tegevused selles võtmes.Koos teiste õppegruppidega lõime “vulkaanikoori”, kus esitasime nädala jooksul õpitud mõisteid, liigutusi ja helisid kasutades muusikapala. Iga grupp valis materjalid ja viisi, mis annaks edasi nädala jooksul omandatud teadmised, kogemused ja mõtted – kes tegi plakati, kes laulis, kes lõi AI-ga pildi, kes meisterdas skulptuuri. Töötasime rühmades ning mõtlesime tagasi kogu nädalale. Arutasime kursuse tugevusi ja saime anda tagasisidet. Päeva lõpetasime tunnistuste jagamise, fotode tegemise ja väikese tähistamisega.
Viimasel päeval saime oma silmaga näha Tenerife ja tegelikult kogu Hispaania uhkust vulkaani nimega El Teide. Nädala jooksul õpitud vulkaaniga seonduvad mõisted, pinnavormid, geoloogiline ajalugu ja tekkinud fragmendid ehk teooria sai seostatud praktikaga. Teekond vulkaani jalamile andis ülevaate erinevatest mikrokliimadest, mille poolest Tenerife kuulus on – sadas vihma, kohati oli udune ja niiske, siis jälle paistis kõrvetav päike ning saime välja otsida oma joped, kuna temperatuur langes kõrguse kasvades korralikult. Lisaks nägime erinevaid mikrobioome – alustamine sõitu läbi linnakeskkonna, siis jõudsime lopsakasse okasmetsa, nägime segametsa ning lõpuks jõudsime puhmastega kaetud laavaväljale.
Lisaks koolitusel kogetule ja omandatud teadmistele, pidime kohanema ka kohaliku eluga. Näiteks raskusi valmistas öisel ajal transpordi leidmine Lõuna-Tenerifelt saare põhjaossa, kui saarel puudub Bolt vms rakendus. Liikumine linnade vahel – saime teada, et bussi tablool kirjas olev sihtkoht ei pruugi olla see, kuhu buss päriselt sõidab. Kuigi koolitus põhines inglise keelel, siis saime laiendada nii hispaania- kui ka havaikeelset sõnavara – näiteks papas arrugadas (kanaari kartulid), pahoehoe (kindlat tüüpi tardunud laava), mojo (kohalik külm kaste) jne.
Olime meeldivalt üllatunud, et koolitus oli tõepoolest õppimisele orienteeritud ning boonusena saime igapäevaselt õpitud teoreetilisi teadmisi seostada praktikaga õppekäikudel osaledes ja Tenerife looduse ja kultuuriga tutvudes.





